zondag 7 maart 2010

Merklap en herinneringen.

De laatste tijd zie ik merklappen voorbij komen gemaakt door moeders en oma's.



Zij Annelies B heeft er een paar laten zien en inmiddels een kistje gereserveerd voor deze dierbare lapjes.



Mijn moeder had ook zo'n lap gemaakt maar die is helaas niet in mijn bezit.



Borduur/handwerkgek als ik ben had ook ik een abbonnement op Ariadne ik heb zelfs nog een paar jaargangen van 1963 en 64.



In 1981 of '82 ik weet het niet meer stond er een patroon in de Ariadne waar ik direct weg van was.



Toen dan ook in April '82 ons derde kind geboren werd en wij na 2 zoons een dochter kregen was er dus een dubbele reden om aan de slag te gaan.



P1050331



Ik heb er de gegevens in verwerkt van haar broers en de belangrijke data van haar ouders.



Begonnen in 1982 en klaar in 1986 het heeft dus wel even geduurd maar voor handwerken was destijds niet zo heel veel tijd want er moest ook kleding gemaakt worden.



Want wat denk je van roze jurkjes en dito broekjes jasjes en wat er zoal nog meer voorbij kwam.



Ik heb het toen allemaal met veel plezier gemaakt maar dingen veranderen jammer genoeg.



Dus ben ik nu druk bezig met quilten voor bv. de kleinkinderen en dat is ook heel prettig om te doen.



Ga zo nog even aan de slag met de quilt van Sophie want de zoldervloer moet toch ook een keer leeg steeds over alles heen stappen om bv. de was op te hangen is ook niet zo erg handig.



Ik denk rij voor rij aan elkaar te spelden en dan de rijen te nummeren dan moet het lukken want om 2 keer op de zolder te liggen om e.e.a. in patroon te leggen daar heb ik geen zin in want een middag kruipen ga je wel voelen, herkennen jullie dat.



Wordt nl. volgende week ook weer een jaar ouder en heb het gevoel dat ik nog zo veel wil en moet doen.



Kom altijd tijd te kort.



Groeten Marga.



2 opmerkingen:

Chris zei

Wat een prachtige lap. Ik denk dat het maken van merklappen altijd blijft. Het zijn zulke prachtige herinneringen.
Goed idee hoor Marga, om die rijen te spelden en te nummeren. Ja joh, we worden niet jonger en die ruggen hè! Maar we kunnen toch nog heel wat, vind je niet? Dus we genieten van alles dat uit onze handen komt.

Yvonne aka sommeke zei

Prachtige merklap Marga!
Is het geen idee om een foto (of meerdere) te nemen van je uitgelegde blokken?
Ik heb dat net ook gedaan maar wel met een kleinere quilt in wording.
Met de foto afgeprint op gewoon papier kan ik dan goed in de gaten houden waar welk deel moet komen.