donderdag 31 december 2020

Hoe was 2020 ?

            En dan is het 31 December 2020 en tijd om het jaar te overdenken. 

Voor manlief en mij een heel bijzonder jaar en heb ik ook heel lang getwijfeld of ik op dit blog wel zou vertellen wat ons is overkomen.

Het was een jaar waarin wij genoten hebben van fietstochten en Nederland nog weer beter hebben leren kennen. 

Wij sluiten het kampeer seizoen altijd af met een verblijf in Zeeland mijn favoriete stukje  Nederland.

En dan is het Oktober en zal het vanwege corona zondag de 18de een sobere  76ste verjaardag van manlief worden "denken we" maar het zal allemaal anders gaan.

Als hier op 16 Oktober om 8 uur in de morgen de buurman in zijn pyama in paniek aanbelt niet meer in staat om 112 te bellen en vraagt om mee te komen omdat het met zijn vrouw niet goed is.

Terwijl ik 112 bel loop ik samen met manlief naar zijn huis en vinden haar.

Ze is al overleden en wij zien dat ze daar zelf voor gekozen heeft.

Ik ben de man van 112 zo dankbaar dat hij mij geholpen heeft om niet in paniek te raken maar de dingen te doen die gedaan moesten worden totdat de hulpdiensten kwamen.

Wij kunnen het nog steeds niet begrijpen en ik/wij vragen ons nog steeds af of we altijd  wel goed naar haar geluisterd hebben of signalen over het hoofd hebben gezien?

We zullen het nooit weten.

En als je dan 4 weken later weer afscheid moet nemen van een goede vriend die na 53 jaar vriendschap en 3 maanden knokken tegen kanker de strijd verliest besef je weer eens dat je van iedere dag iets moois moet proberen te maken.

En dat is wat ik in 2021 wil gaan proberen.

Weer  met lapjes en draadjes aan de slag  dingen afmaken want de laatste maanden is daar niets van gekomen.  Gewoon geen zin om dingen op te pakken.

Ik hoop dat de donkere dagen weer snel voorbij zijn en ik weer net als afgelopen zomer met mijn voeten in het water aan het strand van Zeeland kan staan gewoon in alle rust kijken denken en genieten van zon en zee.


Wens iedereen een hele fijne jaarwisseling en een gelukkig liefdevol en gezond 

                                                    2021

                                                 Groeten

                                                  Marga

5 opmerkingen:

Tilly zei

Ach Marga, wat naar dat je dit allemaal hebt moeten ondervinden dit jaar.
Het drukt ons wel weer met de neus op de feiten,geniet van iedere dag.
Wens je een licht 2021 toe en het zal toch best weer goedkomen met het virus.
Groetjes Tilly

Marjan zei

Wat een extra verdrietig jaar voor jullie....
Ik hoop voor jullie en voor ons allemaal dat we over een jaar met een beter gevoel terug kunnen kijken!

miekequilt zei

Ach zo ging het dus met je buurvrouw. Wat vreselijk dat jullie en haar gezin dit moesten meemaken. En dan daarna het verlies van jullie vriend. Het leven is soms zwaar. Hopelijk wordt 2021 een beter jaar.

Floor zei

Heel heftig wat jullie is overkomen. Soms kan je dan gelijk handelen omdat het moet, maar de emoties komen dan later.
Twee keer ongeloof en verdriet... wens jullie voor dit jaar veel leuke dingen toe, en vooral veel geluk en gezondheid.

Elizabeth zei

Tjonge, dit is heel heftig! Ik kan me voorstellen dat je totaal van de kaart bent nadat je zoiets van dichtbij hebt mee gemaakt. Wat een vragen komen er dan boven, misschien stille verwijten naar jezelf toe, maar je kon het toch niet weten..?
Geen wonder dat je tot veel dingen niet kon komen, dat is dan even helemaal niet meer relevant. Je bent eerst gewoon aan het overleven...
Sterkte Marga, ik hoop dat de tijd de scherpste kantjes laat verdwijnen. En doe alleen wat goed voelt om te doen!